Stage Suriname (week 2) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jouke Spoelstra - WaarBenJij.nu Stage Suriname (week 2) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jouke Spoelstra - WaarBenJij.nu

Stage Suriname (week 2)

Door: Jouke Spoelstra

Blijf op de hoogte en volg Jouke

05 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Nu ik begin te schrijven besef ik dat week 2 er ook alweer op zit. De tijd gaat hier inderdaad ontzettend snel. Afgelopen week op het kantoor gewerkt aan het maken van financiële analyses voor de “micro-kredieten” die zijn verstrekt vanaf het jaar 1997. Omdat het hier dus gaat om financiële analyses zal ik jullie daarmee niet langer vervelen.

Het is misschien goed om een beeld te geven van mijn gemiddelde dag hier in Paramaribo. Anders dan ik thuis gewend ben sta ik hier elke ochtend om 06:30 op waarna ik gelijk onder de koude douche stap. Het klinkt misschien wat gek maar deze koude douche is heerlijk na de warme nacht die je hebt doorgemaakt. Na deze douche maak ik mijn brood klaar voor stage en vertrek dan omstreeks half 8 naar stage. Soms ga ik fietsend (5 min.) of soms loop ik (15 min.). Dit lopen is dan ook gelijk de enige lichaamsbeweging die je krijgt maar het is genoeg om bezweet op je werk aan te komen waar de heerlijke airco al zoemend op je staat te wachten. Van 08:00-16:00 ben ik dan op mijn stageadres onderbroken met pauzes die ik samen met de bewakers en de chauffeurs doorbreng en waarbij zowat elke vrouw uit Paramaribo uitvoerig wordt besproken. Nadat ik dan terug ben in ons appartement trek ik allereerst een korte broek aan en ga ik heerlijk in de hangmat liggen om te genieten van een goed boek of wat muziek. Is het dan zover dat de maag lawaai begint te maken dan wordt er besloten of we eten gaan maken, eten gaan halen of uit eten gaan. Het merkwaardige verschijnsel doet zich hier namelijk voor dat eten afhalen nogal wat goedkoper is dan eten maken. Vaak wordt dan ook gekozen voor het afhalen bij één van de plaatselijke honderd chinezen die hier te vinden zijn. Een flinke portie bami met vlees kost hier omgerekend iets meer dan 2 euro. Dit doet een arme student dan toch weer goed. Wanneer ook het eten is gemaakt of is afgehaald ga ik weer over tot de orde van de dag, namelijk in de hangmat een boekje/krant lezen. Zoals jullie kunnen lezen ben ik dus inmiddels al goed geïntegreerd in Suriname.

Natuurlijk stond deze week ook in het teken van Koninginnedag, koningsdag of kroningsdag. Geen idee welke van de drie we hebben gevierd maar we hebben iets gevierd. Nadat iedereen op de dinsdag eerst moest werken zijn we in de avond naar een studentenhuis gegaan waar een mix van Belgische, Nederlandse en Surinaamse studenten een feest gaven met een BBQ en veel drank. Met name die vele drank zorgde ervoor dat het op zich wel een leuk feestje was. Vervolgens ben ik na dit feest samen met Ranny naar een Surinaams feest geweest waar mijn bewaker op moest treden samen met zijn indianenband. Het viel op dat ik op dit feest de enige “Bakra” (blanke) was met ook nog eens een knaloranje t-shirt aan. Mister Bean in bijvoorbeeld GTST zou dus minder snel opvallen. Al snel kwam ik een paar bekenden tegen van het rouwfeest van vorige week (zie verslag week 1). Na een aantal interessante gespreksonderwerpen te hebben behandeld over de politiek met onder andere een “vriend” van Joran van der S. en een paar Parbo biertjes besloot ik maar om naar huis te gaan.

!! Dan volgt er nu nog even een tip voor mensen die van plan zijn om naar een tropisch land gaan om daar feest te vieren en (teveel) drank te nuttigen. Voordat je na een lange avond op bed gaat is het verstandig om eerst nog een paar liter water te drinken met als bedoeling het tegengaan van een kater. Mocht het zo zijn dat je in Suriname een kater krijgt dan kun je die het best vergelijken met een kater in Nederland keer 4. Vanwege de hitte blijf je de hele dag zweten, houd je hoofdpijn en word je ook maar niet wakker. Bovenstaande tip komt natuurlijk niet voort uit eigen ervaringen. !!

Afgelopen zaterdag zijn we met het stageadres van mijn huisgenoot Ranny naar de Cola-kreek afgereisd. Dit is een natuurlijke kreek waaraan ook een recreatieparkje ligt waar je huisjes kunt huren voor een dag. De Cola-kreek dankt zijn naam aan de kleur van het water die overeen komt met de kleur van Cola. Hoewel het water donkerbruin is, heeft dat niets te maken met de kwaliteit ervan. De diepbruine kleur ontstaat door vallende bladeren en dit proces houdt de zuurgraad van het water constant, waardoor het veilig zwemwater is. (Bron wikipedia.nl) We vertrokken deze zaterdag om 8 uur en ik had me een beetje verslapen dus lag om 07:40 nog in mijn bed. Gelukkig kwam we al met al iets voor 08:00 op de afgesproken plek aan. Nogmaals we zijn in Suriname dus we hadden beter moeten weten. Een afspraak om 08:00 is geen exacte tijd maar een indicatie tijd. Uiteindelijk waren we om 09:00 compleet en konden we vertrekken. Het was een uur rijden en dat was zeker geen straf. Onderweg kun je genieten van de prachtige natuur die Suriname rijk is en van de verscheidenheid aan huizen die naast elkaar staan. Het komt soms voor dat je een kast van een huis ziet met als buurman een klein van golfplaten gemaakt huisje. Dit geeft ook wel aan dat het verschil tussen rijk en arm in dit land gigantisch is. Eenmaal aangekomen bij de kreek konden de handdoeken worden uitgerold en heb ik samengevat helemaal niks meer gedaan afgezien van het zwemmen, boekje lezen, eten, boekje lezen, muziek luisteren, zwemmen en weer eten. Relaxen dus met de hoofdletter R tussen de palmbomen. Een stage in het buitenland is zo gek nog niet .

Komende week ben ik maandag, dinsdag en woensdag nog gewoon op kantoor in de stad en van donderdag t/m zondag ga ik op bezoek bij de verschillende projecten die wij ondersteunen. Hier kijk ik ook erg naar uit omdat je dan echt in de verschillende streken van Suriname komt. Het kan dus zo zijn dat ik zeer beperkt bereikbaar ben vanaf donderdag. Ik heb inmiddels wel een nieuw nummer dus mochten mensen mij willen bereiken dan ben ik bereikbaar op: 00597-7231926.

Hier nog een kleine compilatie van ons bezoek aan de Colakreek: http://www.youtube.com/watch?v=nduyipzEoIw

  • 12 Mei 2013 - 14:53

    Janneke Hoeksma:

    He Jouke,

    Ik heb nu beide verslagen gelezen en krijg al een behoorlijke indruk van jouw leventje daar in Suriname.
    Werken, relaxen en vooral genieten!!
    Naar de volgende verslagen kijken we alweer uit, want we willen wel graag weten hoe het met ons neefje gaat.

    Lieve groet ut de Ham, tante Janneke.

  • 13 Mei 2013 - 01:58

    Jouke Spoelstra:

    Hey tante Janneke en familie!

    Haha dat dat is mijn leven hier goed samengevat! Ik ben net terug van een reis die we in het binnenland hebben gemaakt om projecten te bezoeken. Dat was ook erg indrukwekkend. Zowel de projecten als de natuur daar. Een verslag van deze reis volgt waarschijnlijk later deze week ;)

    Bedankt voor de reactie en jullie groeten terug vanuit Suriname!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jouke

Actief sinds 27 April 2013
Verslag gelezen: 671
Totaal aantal bezoekers 26504

Voorgaande reizen:

18 Juli 2017 - 15 Augustus 2017

Backpackreis Indonesië 2017

22 April 2013 - 19 Juli 2013

Stage Suriname

28 April 2013 - 28 April 2013

Bezoek Europees Parlement

Landen bezocht: