10 dagen aan indrukken in Brussel, beleefd in 3 da - Reisverslag uit Brussel, België van Jouke Spoelstra - WaarBenJij.nu 10 dagen aan indrukken in Brussel, beleefd in 3 da - Reisverslag uit Brussel, België van Jouke Spoelstra - WaarBenJij.nu

10 dagen aan indrukken in Brussel, beleefd in 3 da

Door: Jouke Spoelstra

Blijf op de hoogte en volg Jouke

05 Maart 2013 | België, Brussel

10 dagen aan indrukken in Brussel, beleefd in 3 dagen!

Maandag 18 februari om 05:00 begon mijn reis richting Brussel en het Europees Parlement. Na vier keer te zijn overgestapt in Nederland hoefde dat nog maar 1 keer in België. Om 12:45 kwam ik aan bij hotel Chambord en kon daar ook gelijk inchecken. Na mij in een uurtje geïnstalleerd te hebben stond het eerste agendapunt op mijn rooster namelijk het bijwonen van een bezoek van LTO Noord (Land- en Tuinbouw Organisatie) en het FAJK (Flevolands Agrarisch Jongeren Kontakt) aan het parlement en Esther de Lange. Tijdens dit bezoek worden de bezoekers bij gepraat over het Parlement zelf en verteld Esther iets over haar doelstellingen. Esther de Lange is een Europarlementariër voor het CDA met in haar portefeuille: landbouw, begroting, milieu en volksgezondheid. Haar doelstellingen zijn naast het vertegenwoordigen van Nederland in het parlement zelf ook het onderhouden van contacten met onder andere agrarische ondernemers. Dit doet ze zoals ze zelf zegt het liefst met de laarzen in de kofferbak waarmee wordt aangegeven dat ze graag op boerderijen en agrarische bedrijven langs gaat om te kijken hoe het in de praktijk werkt. Nadat ze haar doelstellingen en ze zichzelf heeft geïntroduceerd is er ook ruimte om vragen te stellen aan Esther en zoals kan worden verwacht van agrariërs gingen de vragen veelal over het landbouwbeleid.
Wanneer je na een lange treinreis ongeveer 8 uur rustig hebt gezeten is het op zijn zachtst gezegd wel even wennen aan de drukte in het Europarlement zelf. Ik werd allereerst opgehaald bij de ingang door Tom één van de vier vaste medewerkers van Esther. Nu klinkt het hebben van vier medewerkers wat veel in eerste instantie maar ze zijn hard nodig heb ik ervaren. Esther zelf was net aan het stemmen in het Parlement en moest daarna een interview geven voor de Belgische tv over de vastgestelde begroting. Na dat interview moest ze gelijk door richting bezoekersgroep 1, na de eerste groep te woord te hebben gestaan stond de tweede bezoekersgroep bestaande uit NJAK Westland en Oostland alweer klaar. Het leuke is dat je tussen deze "evenementen" door allerlei mensen in het echt voorbij ziet komen die je normaal alleen in het acht uur journaal zou verwachten en in sommige gevallen bij Pauw en Witteman. Onder andere de oud minister-presidenten Verhofstadt, Van Rompuy, Jean Luc Dehaene van België en Manuel Barosso (huidige president van de Europese Commissie).
Na deze bezoekersgroep stond het volgende punt op de agenda. De maandelijkse landbouwborrel stond voor de deur waar beide groepen gasten waren uitgenodigd en een aantal lobbyisten van verschillende brancheorganisaties in de landbouw. Je merkt wel dat deze borrels zowel erg gezellig kunnen zijn maar toch ook een ander doel hebben. Tijdens deze borrels worden er discussies op gang gebracht over het gevoerde beleid en over de invloed van dit beleid op agrariërs in Nederland. Na nog een hapje te hebben gegeten in één van de vele kroegjes/pubs in de buurt van Europees Parlement zat deze eerste dag erop en kon het hotel met de naam Chambord in hartje Brussel worden opgezocht.

De volgende dag 19 februari stond mijn telefonische wekker op 07:00 uur en dat is voor een student toch wel even wennen. Na lekker gedoucht te hebben en het pak weer strak aangetrokken te hebben meldde ik mij na 10 minuten lopen om 08:30 bij de ingang van het Parlement en werd daar nu opgehaald door Steyn, opnieuw een medewerker van Esther die met name voor de marketing en social media zorgt. Vervolgens ben ik om 09:00 samen met Jos (medewerker milieu) naar de plenaire zitting geweest waar opnieuw belangrijke beslissingen voor de landbouw werden genomen. Het is ontzettend leuk om te zien dat er 23 tolken aanwezig zijn die de spreker vertalen. Het maakt dus ook niet uit of je nu Engels of Spaans spreekt alles wordt vertaald naar in mijn geval het Nederlands. Esther is dan ook een uitzondering op de regel wat talen betreft. Ze spreekt namelijk vloeiend Engels, Frans en nog belangrijker een klein beetje Fries. Na deze vergadering zijn we terug gegaan naar het kantoor waar Esther en haar medewerkers werken. Ook vandaag kregen ze bezoek van een groep die bestond uit ZLTO (Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie) Cranendonck. Deze groep hebben we verwelkomd en naar een zaaltje geleid waar Esther ze vertelde over de ontwikkelingen op het landbouwgebied waarna ook zij vragen konden stellen. Na deze presentatie kregen de bezoekers een uitgebreide lunch aangeboden wat kracht gaf voor de resterende middag ook al ontbrak voor sommige bezoekers het belangrijkste element van de dag, namelijk een “bakske” koffie op zijn Brabants uitgesproken. Zelf ben ik na deze lunch naar het kantoor gegaan voor het afnemen van een interview met Esther voor het welbekende RTVKanaal30. De geïnteresseerden voor dit interview kunnen de radio tussen 10 en 12 aankomende zaterdag 23 februari op 105 FM afstellen. Na dit interview had ik geheel bijpassend een koffieafspraak met de persvoorlichters van het CDA in Brussel. Tijdens dit gesprek ben ik erachter gekomen dat de taak van een persvoorlichter zowel het bekijken van het uitgaande nieuws van parlementsleden is alsook het zoeken naar nieuws voor de parlementsleden.
Tot slot van deze dag ben ik naar een plenaire vergadering geweest waar een professor antwoord gaf op vragen van parlementariërs over het landbouwbeleid. Na deze lange dag was ik van plan om nog wat van het centrum van Brussel rond te lopen en dat heb ik ook gedaan een dik uur lang. Toen kwam ik echter de McDonalds tegen, tegenover mijn hotel die mij logischerwijs van een culturele wandeling weerhield. Na hier een diner te hebben genuttigd ben ik vertrokken naar mijn hotel voor een goede nachtrust.

Om 08:00 brak mijn laatste dag woensdag 20 februari in Brussel alweer aan. Ik kon mij om kwart voor 10 melden bij de ingang en kon meteen door met Margot (medewerker Esther) naar een koffieafspraak met twee lobbyisten uit de medische wereld die net vanuit Frankfurt waren ingevlogen. In de praktijk proberen lobbyisten hun eigen belangen kenbaar te maken aan de parlementsleden door middel van het geven van informatie uit de praktijk. Voor een parlementslid is dit natuurlijk zeer belangrijke informatie maar moet er tevens rekening gehouden worden dat wat de belangen van de desbetreffende lobbyisten zijn. Zo heeft een lobbyist voor de volksgezondheid natuurlijk een ander belang dan een lobbyist voor een tabaksproducent. Na een half uur met beide mannen te hebben gesproken stond er een afspraak ingepland in de members-bar. Dit is een bar waar Parlementsleden bezoek kunnen ontvangen. Esther had hier samen met haar medewerker op landbouwgebied Tom een afspraak met twee topambtenaren van het ministerie van Economische Zaken. Zelf heb ik de eerste twee dagen vooral ervaren dat Esther voor groepen aan het spreken was of in vergadering zat. Nu kon ik de andere kant zien waar inhoudelijk echt over de landbouwbeleid werd gesproken. Zelfs de gemeente Achtkarspelen passeerde de revue bij deze ambtenaren vanwege de vele elsensingsels en houtwallen die beschermd moesten worden.

Na dit gesprek was het tijd voor mijn afscheid van Esther en haar team. Ik heb ze bedankt met een heerlijke citroentaart. Deze taart kwam eigenlijk een dag te laat omdat Esther de dinsdag jarig was geweest maar de goede smaak van de taart veranderde daar gelukkig niet om.

Tijdens deze 3 dagen heb ik in ieder geval ervaren dat de Nederlandse belangen op met name het land- en tuinbouwbeleid met veel passie worden verdedigd door CDA’er Esther de Lange. Met een unieke kijk in de keuken kon ik zien dat zij bereid is met iedereen in gesprek te gaan en ook daadwerkelijk problemen in de praktijk op wil lossen. Dit oplossen gebeurd niet alleen door er over te spreken op Europees niveau maar juist door veel op bezoek te gaan bij boeren met laarzen in de kofferbak zoals ze zelf aangeeft. De vele bezoeken van agrariërs en andere geïnteresseerden uit Nederland gaven mij in ieder geval het bewijs dat Brussel niet zo ver weg van ons Friesland en Nederland weg staat als de media dat vaak in koor roepen. Ook het feit dat er vaak gezegd wordt dat er in Brussel niets gedaan wordt kan ik zeker niet onderstrepen. Met lange werkdagen en veel geduld proberen Esther en haar teamleden iedereen duidelijk te maken dat Europa wel degelijk een functie heeft. Terwijl ook Esther aangeeft dat het er ook niet om gaat wat wij als Nederlandse regering uit Europa kunnen halen maar wat de gewone burger als voordeel heeft bij Europa. Europa is ooit gestart met als functie het bewaren van de vrede op het Europese continent. Vrede is gelukkig tegenwoordig een begrip waar niemand zich meer van bewust is omdat het voor ons al zo vanzelfsprekend is. Ook is er zonder Europees beleid geen garantie op voldoende en gezond voedsel. Het actuele paardenvlees schandaal geeft aan dat het Europese beleid maar met name de controles en de sancties die de lidstaten zelf moeten uitvoeren zeker nog niet waterdicht zijn.

Kortom Europa is wel degelijk dichtbij, een telefoontje of mailtje is genoeg en Europa is ook zeker belangrijk als je je maar verdiept in de achtergrond en je je niet verschuilt achter krantenkoppen!

Ik wil Tom, Margot, Steyn, Jos en Esther bedanken voor hun gastvrijheid en het nemen van de tijd voor het beantwoorden van al mijn (vele) vragen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Brussel

Jouke

Actief sinds 27 April 2013
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 26506

Voorgaande reizen:

18 Juli 2017 - 15 Augustus 2017

Backpackreis Indonesië 2017

22 April 2013 - 19 Juli 2013

Stage Suriname

28 April 2013 - 28 April 2013

Bezoek Europees Parlement

Landen bezocht: